Telefony zaufania dla dzieci i młodzieży to często jedyna dostępna pomoc psychologiczna w chwili kryzysu. Dzięki ich funkcjonowaniu młodzi ludzie dostają wsparcie, realne wskazówki, zrozumienie i pomoc od specjalistów takich jak: psycholog, psychoterapeuta, psychiatra, czy prawnik. 17 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, który ma na celu przybliżać funkcjonowanie telefonów zaufania i zachęcać do korzystania z jego pomocy.
W Polsce działa kilka bezpłatnych numerów telefonów zaufania, które są dedykowane dzieciom i młodzieży. Pod telefonem dyżurują specjaliści, przeszkoleni w pomocy młodym ludziom – psycholodzy, psychoterapeuci, psychiatrzy, czasami prawnicy i pracownicy socjalni. Wiele z telefonów zaufania działa całodobowo, siedem dni w tygodniu, więc osoba w kryzysie może zadzwonić w odpowiedniej dla niej chwili.
Do telefonu zaufania może się zgłosić każda osoba, która potrzebuje wsparcia. Telefony dedykowane dzieciom i młodzieży obsługują osoby w różnym wieku. Dziecko, które dzwoni, nie musi podawać swojego imienia i nazwiska, ani tego skąd dzwoni, może zostać całkowicie anonimowe. Informacje, które przekazuje, są objęte tajemnicą zawodową i są poufne – rodzice, nauczyciele czy opiekunowie nie mają dostępu do udzielonych informacji, w trakcie rozmowy w telefonie zaufania.
Jednym z najbardziej znanych telefonów zaufania w Polsce, który jest prowadzony od 13 lat jest telefon współtworzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę – Telefon Zaufania 116 111 Telefon pomaga dzieciom i młodzieży w bardzo dramatycznych momentach – próbach samobójczych, sytuacji przemocy, doświadczania depresji czy zaburzeń lękowych. Pomoc można również uzyskać, pisząc wiadomość tekstową poprzez stronę 116111.pl.
W 2021 roku według danych Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, konsultanci telefonu interweniowali 823 razy, w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dziecka. Średnio to 2 interwencje dziennie! Według danych Komendy Głównej Policji zarejestrowanych prób samobójczych osób do 18 r.ż. było aż 1469, a w tym 85 podjętych przez dzieci do 12 r.ż.
Najczęściej młode osoby kontaktują się z telefonem zaufania w sprawach związanych ze zdrowiem psychicznym, często w rozmowach pojawia się lęk, poczucie braku sensu życia, stres, presja czy chroniczne napięcie.
Według danych FDDS, 35% rozmów odebranych przez telefon 116 111 dotyczyło zdrowia psychicznego, 5700 razy wystąpiły kontakty dotyczące myśli i zamiarów samobójczych. 7800 rozmów na temat depresji (czyli średnio 21,4 razy dziennie), a 10700 kontaktów dotyczyło lęków, (czyli rozmowy na ten temat były prowadzone średnio 29,3 razy dziennie). Bardzo często nastolatki zgłaszają się również z problemem przemocy domowej, rówieśniczej czy seksualnej.
Doświadczanie depresji przez nastolatków, myśli i prób samobójczych nasila się. Pokazuje to znacznie większe zainteresowanie pomocą świadczoną przez telefony zaufania, jak statystyki Fundacji i Komendy Głównej Policji. Wpływ na zintensyfikowanie doświadczania symptomów depresji ma pandemia, lockdowny, zmiany w funkcjonowaniu szkół i rodzin oraz znaczna niepewność i nieprzewidywalność obecnej sytuacji geopolitycznej.
Objawy depresji u nastolatka mogą się różnić od obrazu tej choroby u dorosłych. Symptomy, które utrzymują się od 2 tygodni lub więcej, powinny zwrócić uwagę:
W przypadku obserwowania u młodego człowieka powyższych objawów należy zgłosić się jak najszybciej po pomoc do specjalistów – psychiatry, psychoterapeuty, psychologa. Im wcześniejsza interwencja, tym szybsza pomoc.
Telefony Zaufania są bezcenną linią wsparcia i udzielania bezpłatnej pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży, warto udostępniać numery telefonu, aby każdy młody człowiek czuł się pewniej i bezpieczniej wiedząc, że są miejsca, gdzie czekają na niego specjaliści pełni kompetencji i zrozumienia.
Autor : mgr Gaworska-Gawryś Paulina – psycholog
Bibliografia: